Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі |
Дата закінчення моніторингу: 09 травня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від
12 жовтня 2022 року № 1178 (далі – Особливості) (в редакції станом на дату проведення торгів), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи протокол від 25.03.2025 № 69 ВТО, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерні пропозиції учасника товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМИСЛОВО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ВЕКТОР-БУД» (далі – ТОВ «ПРОМИСЛОВО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ВЕКТОР-БУД») та учасника товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельно-торгова компанія «Технобуд Плюс» (далі – ТОВ «Будівельно-торгова компанія «Технобуд Плюс»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 11.04.2025 № 85ВТО та від 14.04.2025 № 87 ВТО, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 14.04.2025, договір на виконання робіт
від 21.04.2025 № 210401/2025 на суму 22 773 215,51 грн з ПДВ (далі – Договір
№ 210401/2025), пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель 25.04.2025 та 28.04.2025.
За результатами аналізу питання відповідності вимог до договору про закупівлю та внесення змін до нього та оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Згідно із пунктом 10 частини першої статті 10 Закону Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Абзацом другим частини першої статті 41 Закону до договорів про закупівлю віднесені договори із закупівлі послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкта будівництва.
Згідно з пунктом 1 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835 (далі – Положення № 835), машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Відповідно до пункту 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати, зокрема, для текстових даних - TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*, для структурованих даних - RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*.
Також, пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893, договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
З огляду на викладене, у разі розміщення замовником в електронній системі закупівель договору про закупівлю, визначеного абзацом другим частини першої статті 41 Закону, додатків до такого договору (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси), змін до договору про закупівлю (відповідно до пункту 11 частини першої статті 10 Закону) у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машинозчитувальному форматі у строки, встановлені пунктом 10 частини першої статті 10 Закону.
Під час проведення моніторингу встановлено, що Замовник 21.04.2025 уклав з переможцем торгів ТОВ «Будівельно-торгова компанія «Технобуд Плюс» Договір № 210401/2025, який оприлюднив в електронній системі закупівель та всі додатки до нього 21.04.2025.
Однак, Замовник оприлюднив в електронній системі закупівель Договір № 210401/2025 та додатки до нього лише у форматі PDF.
Таким чином, на порушення пункту 10 частини першої статті 10 Закону Замовник оприлюднив в електронній системі закупівель Договір № 210401/2025 та додатки до нього, у форматі, що не відповідає вимогам Положення № 835.
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі, Держаудитслужбою, через електронну систему закупівель, направлено Замовнику запит про надання пояснень від 24.04.2025 із зазначеного вище, отримано відповідь від 28.04.2025, в якій Замовник зазначив, зокрема: «….Закон України «Про доступ до публічної інформації» та Постанова Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» поширюється на виконання вимог пунктів 10, 11 ст. 10 Закону України «Про публічні закупівлі» є передчасним. Пунктом 15 чинного Наказу МЕРТУ № 1082 від 11.06.2020 «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» затверджено порядок оприлюднення договору про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF. Підсумовуючи вищенаведене, наразі в українському законодавстві не існує чітких правил для оприлюднення договору про закупівлю, додатків до договору про закупівлю та змін до договору про закупівлю, окрім встановлених Наказу МЕРТУ № 1082. Отже, замовник не порушив порядок оприлюднення договору про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) та виконав всі вимоги п. 10 ст. 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі — Закон), у зв’язку з відсутністю у законодавстві України чітких визначень та правил щодо застосування машинозчитувального формату для договорів про закупівлю. Зауважуємо, що керуючись чинним законодавством та на виконання п. 10 ст. 10 Закону договір з додатками та інформацію про ціни на матеріальні ресурси було оприлюднено у форматі PDF. Попереджуючи питання щодо оприлюднення договору про закупівлю та його додатків у форматі PDF, що був перетворений з WORD, інформуємо, що відповідно до ст. 358 Кримінального кодексу України підробка, зміна документа або використання такого документа як справжнього є караною поведінкою, і передбачає покарання у вигляді штрафу, обмеження волі або позбавлення волі на строк від 3 місяців до 5 років».
Однак, пояснення не спростовує факт установленого порушення, позаяк Замовником оприлюднено договір про закупівлю лише в форматі PDF, чим не дотримано вимог встановлених пунктом 10 частини першої статті 10 Закону. |
|