Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі |
Дата закінчення моніторингу: 21 серпня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідність тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі − Закон) та Постанові Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Постанова № 1178, Особливості); дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерних пропозицій; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; своєчасності надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Інституту свинарства і агропромислового виробництва національної академії аграрних наук України (далі – замовник) UA-Р-2023-04-04-002138-a на 2023 рік; офіційний веб-сайт Інституту свинарства і агропромислового виробництва національної академії аграрних наук України https://www.svinarstvo.com/index.php/ua/; офіційний веб-сайт Національної академії аграрних наук України http://naas.gov.ua/; оголошення про проведення відкритих торгів UA-2023-04-04-005836-a; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 04.04.2023 № б/н; тендерну пропозицію учасника Приватної фірми «ВІТА»; протокол розкриття тендерних пропозицій/пропозицій; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою про визнання переможця від 13.04.2023 (б/н), опубліковану 14.04.2023; повідомлення про намір укласти договір від 14.04.2023; договір від 24.04.2023 № 24/04, укладений з Приватною фірмою «ВІТА» на суму 739 200,00 грн. (з ПДВ); відповідь замовника від 09.08.2023 на запит органу державного фінансового контролю від 04.08.2023, оприлюднену в електронній системі закупівель.
Моніторингом питання дотримання вимог Постанови № 710 встановлено порушення замовником чинного законодавства в частині не оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Так, пунктом 4-1 Постанови № 710 передбачено, що розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів мають забезпечити, зокрема, оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Разом з цим, встановлено, що замовником не оприлюднено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, як розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня на власному веб-сайті (https://www.svinarstvo.com/index.php/ua/). При цьому, зазначена інформація відсутня також і на офіційному веб-сайті (http://naas.gov.ua/) головного розпорядника бюджетних коштів (ЄДРПОУ 00024360, КВК 659) -Національної академії аграрних наук України.
З метою підтвердження або спростування встановленого порушення, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 04.08.2023 через електронну систему закупівель надано запит замовнику щодо документального обґрунтування виконання вимог Постанови № 710.
Замовником 09.08.2023 в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не спростовує задокументованого порушення.
Так, у своїй відповіді замовник посилається на пункт 4 Постанови № 710 наголошуючи, що «…пункт 4 Постанови №710 чітко передбачено, що її норми носять рекомендаційний, а не обов`язковий характер. А так як об’єм проведення закупівель великий, то уповноважена особа з тендерних закупівель не має фізичної змоги розміщувати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення власному веб-сайті».
Поряд з цим, обов’язковими до виконання є норми пункту 4-1 Постанови № 710, якими передбачено, що розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити: оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Згідно з відомостями Державного веб-порталу бюджету для громадян https://openbudget.gov.ua/ Інститут свинарства і агропромислового виробництва національної академії аграрних наук України є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, код ЄДРПОУ 00497006, КВК 659.
Отже, замовником на порушення пункту 4-1 Постанови № 710 не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Моніторингом питання відображення закупівлі у річному плані встановлено порушення замовником чинного законодавства, а саме пункту 4 частини 2 статті 4 Закону в частині не зазначення коду економічної класифікації видатків бюджету.
Згідно пункту 4 частини 2 статті 4 Закону у річному плані повинна міститися, зокрема, інформація про код економічної класифікації видатків бюджету (далі – КЕКВ) для бюджетних коштів.
Так, відомості веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель свідчать, що у пункті 8 річного плану закупівель UA-P-2023-04-04-002138-b вказано: Джерелом фінансування закупівлі є Державний бюджет України. Однак, в пункті 7 річного плану закупівель UA-P-2023-04-04-002138-b замовником зазначено, що код згідно КЕКВ відсутній.
Отже, замовником на порушення пункту 4 частини 2 статті 4 Закону, у річному плані не вказано код економічної класифікації видатків бюджету.
З метою підтвердження чи спростування встановленого порушення, замовнику 04.08.2023 через електронну систему закупівель, органом державного фінансового контролю надано відповідний запит.
Замовником 09.08.2023 в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не спростовує задокументованого порушення. Водночас, на усунення вказаного порушення, разом з відповіддю на запит, в електронну систему закупівель 09.08.2023, замовником завантажено Протокол від 04.08.2023 б/н щодо прийняття рішення уповноваженою особою про виправлення технічної помилки в частині зазначення КЕКВ 2281 «Дослідження і розробки, окремі заходи розвитку по реалізації державних (регіональних) програм…».
Моніторингом питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення замовником норм чинного законодавства, а саме: абзацу 3 пункту 14 Порядку № 1082 в частині не зазначення коду згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Відомості веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель свідчать, що замовником обрано код предмету закупівлі «ДК 021:2015:15710000-8: Готові корми для сільськогосподарських та інших тварин», що відповідає Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженому наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708 (далі – Порядок № 708).
Разом з цим, замовник в порушення абзацу 3 пункту 14 Порядку № 1082 розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 (далі – Порядок № 1082), в оголошенні про проведення відкритих торгів, а саме в окремому електронному полі «Код згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі» не вказав код товару, визначений згідно з Національним класифікатором України Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження національного класифікатора України ДК 021:2015 та скасування національного класифікатора України ДК 021:2007» від 23.12.2015 № 1749 (далі – Єдиний закупівельний словник), що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Відповідно до норм пункту 14 Порядку № 1082 в електронній системі закупівель зазначається номенклатурна позиція предмета закупівлі, а саме конкретне найменування товару, який замовник закуповує в межах предмета закупівлі. Так, згідно з відомостями веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями UA-2023-04-04-005836-a в графі «Назва номенклатурної позиції предмета закупівлі» в окремих рядках зазначено номенклатурні позиції предмету закупівлі: «БМВД для поросят», «БМВД для відгодівлі свиней», «БМВД для підсисних свиноматок», «БВМД для супоросних свиноматок».
При цьому, навпроти відповідних рядків в графі таблиці «Код згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі» зазначено «ДК 021:2015:15710000-8: Готові корми для сільськогосподарських та інших тварин».
Натомість, відповідно до Єдиного закупівельного словника, код товару, що найбільше відповідає назві номенклатурних позицій предмета закупівлі: «БМВД для поросят», «БМВД для відгодівлі свиней», «БМВД для підсисних свиноматок», «БВМД для супоросних свиноматок» - відповідає код «ДК 021: 2015: 15712000-2 – Сухий корм для худоби».
Разом з цим, відповідно до абзацу 3 пункту 14 Порядку № 1082: під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів в оголошення в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим - четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація, зокрема, щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Таким чином, замовником не дотримано вимог абзацу 3 пункту 14 Порядку № 1082, в частині не зазначення коду згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Моніторингом питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Постанові № 1178 встановлено порушення замовником чинного законодавства, а саме: абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, в частині недотримання порядку оформлення тендерної документації, а саме:
- в абзаці 6 частини 1 пункту 3 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації, зазначено, що тендерна пропозиція відхиляється у разі якщо учасник процедури закупівлі: «є юридичною особою – резидентом Російської Федерації/Республіки Білорусь державної форми власності, юридичною особою, створеною та/або зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, та/або юридичною особою, кінцевим бенефіціарним власником (власником) якої є резидент (резиденти) Російської Федерації/Республіки Білорусь, або фізичною особою (фізичною особою – підприємцем) – резидентом Російської Федерації/Республіки Білорусь, або є суб’єктом господарювання, що здійснює продаж товарів, робіт, послуг походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь…».
Тоді як, в абзаці 7 підпункту 1 пункту 41 Особливостей (від 25.02.2023) зазначено: «є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь…»;
- в абзаці 3 частини 2 абзацу 1 пункту 3 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція: «викладена іншою мовою (мовами), ніж мова (мови), що передбачена тендерною документацією».
В той час як Особливостями не передбачено такої підстави для відхилення.
На момент проведення процедури закупівлі UA-2023-04-04-005836-a, діяла Постанова № 1178 в редакції від 25.02.2023.
Згідно з пунктом 28 Постанови № 1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.
Згідно з нормами абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
З урахуванням викладеного, замовником складено тендерну документацію з порушенням абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону в частині включення до тендерної документації іншої інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством. |
|